Tijdloze kwaliteit

Je waant je bij The Old Loom in een mix van opoes zitkamer en een Engels landhuis. Omringd door prachtige kledingstukken uit Ierland en Schotland, in de mooiste tweeds en kleuren. Het is er ‘knuffelig klein’, zoals een klant het noemt. Voilà het kloppende hart van Wolfgang Notten en Jürgen Hausstätter’s ‘baby’. Zij vertellen over hun passie en succes.

Bizz Info The Old Loom

Jürgen werkte jarenlang als verkoper bij grote herenmodezaken in Kleve. Maar een eigen winkel was zijn droom. Die droom maakte hij waar samen met Wolfgang, die zich buigt zich over de zakelijke en boekhoudkundige kanten van hun ondernemerschap. Toch is hun beider ‘drive’, deze modezaak,
geboren uit hun passie voor Ierland en Schotland na vele vakanties aldaar.

Wolfgang: “Als je een eigen bedrijf wilt beginnen zegt men in Duitsland dat je een niche moet zoeken. Het ongewone bieden. Tijdens onze vakanties stuitten wij regelmatig op prachtige, ter plekke handgemaakte kleding. Langzaam ontstond het idee om deze producten bij ons in Rees te gaan verkopen.”

De producten

In hun winkel staat wol centraal. Jürgen: “Er heersen vooroordelen over wol: alleen voor in de winter, het kriebelt, het knispert. Maar bij goede wol heb je daar geen last van. Bovendien is het ‘klimatiserend’. Wol geeft warmte als het koud is en de fijne wolsoorten zijn verkoelend als het warm is.”

De productie

Het gaat om kwaliteitsproducten uit Ierland en Schotland, vertelt Jürgen. “Wij weten precies hoe het geproduceerd is. Bij grotere zaken is de controle hierover vaak volledig weg.” Wolfgang: “Wij kennen de condities van de productie. Geen kinderarbeid en niet onder onmenselijke omstandigheden, zoals in Bangladesh bijvoorbeeld. Daar verdient men niet meer dan € 50 per maand. De handel gooit dan 400% boven op de prijs. Daar doen wij niet aan mee.”

Het succes

De klandizie begint bij de veertigers, zegt Jürgen. “Jongere mensen kennen de waarde van kwaliteit nauwelijks meer. Men is niet gewend om langer met iets moois te doen. Toch zien we een ommekeer. Mensen zoeken naar meer duurzaamheid. Ze komen hier om bijvoorbeeld jacks van natuurfleece uit te proberen en komen daarna vaak terug. Wij hebben veel vaste klanten. Mensen komen hier via mond-tot-mondreclame.”

De toekomst

Het tweetal is in 2011 begonnen en heeft het in 2014 zelfs ietsje beter gedaan dan in 2013. Wolfgang: “We zijn positief gestemd en ondervinden nauwelijks concurrentie van de internetwinkels. Natuurlijk is het wel eens moeilijk want het is een jong bedrijf. Maar als een klant dan zegt ‘Ga alsjeblieft door met deze prachtige producten’, krijg je weer moed.”

Auteur: Teersa van Wezel

Deel deze post op
468 ad

Stuur je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>