Gevoel voor ondernemen

Gijsbert Versteeg is grensoverschrijdend – letterlijk en figuurlijk. De mooiste en slimste machines ontstonden onder zijn leiding, met als motto: „Niets is onmogelijk“. Het verhaal van een man die een wereldwijd succesvol bedrijf opbouwde en het zelf weer heeft ’afgebouwd’. Voor de realisatie van zijn jongensdroom vond hij net over de grens in Duitsland de juiste plek. 

 

Wie

Geboren op 28 maart 1928 in een dorpje in Noord-Brabant, begon Gijsbert Versteeg na een schriftelijke technische opleiding zijn loopbaan als voorman in een machinefabriek in de scheepvaart. Vervolgens zette hij als voorman voor een andere werkgever een fabriek op in ladders en trappen. Toen er na vier jaar nog te weinig verkocht werd, ging hij zelf de boer op. Het bedrijf kreeg al gauw grote orders, zoals van Defensie. In het vijfde jaar waren er dertig mensen in dienst en liepen de zaken zo goed dat de eigenaar zelf in het bedrijf kwam. Maar twee kapiteins op één schip werkte niet. Versteeg: “Ik merkte algauw dat ik niet iemand boven mij wilde en zocht naar een manier om zelf een bedrijf op te zetten dat iets totaal nieuws ging doen.”

 

Wat

GS: “De ideeën voor onze machines ontstonden aan tafel met de klant. Daarna werd er getekend en gebouwd. We maakten van alles: speciale kranen, brandweerwagens en zelfs onderdelen van de Neeltje Jans stormvloedkering (red: onderdeel Deltawerken). Voor schepen bedachten we een methode waardoor ze onder water aan elkaar konden worden gelast. We bouwden ook coasters en zeeschepen. Wij maakten dingen die anderen lieten liggen. Toen ik begon nam ik orders aan die ik meteen kon afrekenen. Daarna kwamen grotere orders en dan heb je meer geld nodig. Hierdoor ontstaat de relatie met, en afhankelijkheid van, banken. Na dertig jaar brak dit mij en mijn bedrijf op. Persoonlijk gramschap in zakelijke relaties kan veel kapot maken. Er kwam een rechtszaak en na zeven jaar stelde de rechtbank mij – als ondernemer – in het gelijk. De bank moest de schade terugbetalen die mijn bedrijven hadden ondervonden.”

 

Jongensdroom

GS: “De menselijke geest is nieuwsgierig en wil zich vol laten lopen met kennis. Het was en is mijn droom om een ‘ervaringsattractiepark’ te bouwen voor jong en oud. Met vele attracties voor vakantie, plezier en om techniek te ontdekken, zoals drie zwembaden boven elkaar. Met antwoorden op vragen zoals ‘Wat is water eigenlijk en hoe ontstaat beweging?’ Alle plannen zijn al uitgedacht, getekend, op maquette gemaakt en het was bijna zover dat we gingen bouwen. Toen gooide de situatie met Lehman (red: verbonden aan de bankencrisis) in 2007 roet in het eten. Het risico was ineens te groot, partijen stapten uit en zonder geld begin je niks. Maar we zijn nu weer begonnen met het voorproces en het duurt niet lang meer voordat we kunnen gaan bouwen.”

 

Ondernemerschap

GS: “Voor ondernemerschap moet je voelen, want je hebt soms veel zorgen. Verkeerde leveranciers, slechte onderdelen, tijdnood… je bent de hele dag ondernemer; niet alleen van 9 tot 5. Er zijn steeds meer regels en wetten en er is meer startkapitaal nodig dan vroeger. Voordat je ergens mee begint, moet je ogen en oren goed de kost geven. Lezen en ruiken… waar liggen mijn markt en kansen? Vroeger was dit niet anders. Duizenden jaren geleden schoot de jager de beer en gebruikte de huid om een jas van te maken. Wie dat wist, kon in berenvellen handelen. Verder is schaarste belangrijk. Kijk naar de kippenindustrie: je kunt er wel veel inzetten, maar eieren blijven goedkoop. Een ondernemer blijft ondernemen. Je ziet iets, vindt een antwoord, berekent je prijs, zorgt dat het geld opbrengt.”  

 

Motto

GS:”Door toeval, als dat bestaat, ben ik gelovig geworden. Daardoor ontdekte ik dat er geen beter ‘zakenboek’ is dan de bijbel. Vol met wijze lessen over hoe je met elkaar omgaat, privé en zakelijk. De bijbel zegt ook: ‚Alle kennis die wij niet bezitten, is beschikbaar‘. En bovenal ‘Help jezelf met respect voor iedereen’.” 

 

Toekomst

GS: “Hoe de toekomst eruitziet weet ik niet. Het denken van de mens zal altijd ‚Hoe kan het beter, goedkoper en anders‘ blijven. Ik heb geen opvolgers en de wereld is niet van mij. Dus ik heb mijn bedrijf zorgvuldig ‘afgebouwd’. Er zijn zeven nieuwe bedrijven uit ontstaan die het goed doen. Daar ben ik trots op.”

Auteur: Tassilo Vermeulen

Deel deze post op
468 ad

Stuur je reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>